Rozporządzenie o Operacyjnej Odporności Cyfrowej (Digital Operational Resilience Act – DORA) to unijne rozporządzenie mające na celu wzmocnienie zdolności podmiotów finansowych do zapobiegania, minimalizowania i odzyskiwania sprawności po zakłóceniach w gospodarce cyfrowej. Rozporządzenie to jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, w tym w Polsce.
DORA opiera się na pięciu kluczowych filarach, które mają zasadnicze znaczenie dla budowania operacyjnej odporności cyfrowej.
Rozporządzenie o Operacyjnej Odporności Cyfrowej (DORA)
DORA
Digital Operational Resilience Act
Rozporządzenie o Operacyjnej Odporności Cyfrowej
Rozporządzenie DORA (Digital Operational Resilience Act) to unijne rozporządzenie mające na celu wzmocnienie zdolności podmiotów finansowych do zapobiegania, minimalizowania i odzyskiwania sprawności po zakłóceniach w gospodarce cyfrowej.
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) pełni rolę głównego organu nadzorczego odpowiedzialnego za monitorowanie zgodności z DORA w polskim sektorze finansowym. KNF nadzoruje wdrażanie i egzekwowanie wymagań DORA w odniesieniu do polskich podmiotów finansowych. DORA opiera się na pięciu kluczowych filarach, które mają zasadnicze znaczenie dla budowania operacyjnej odporności cyfrowej. Celem niniejszego raportu jest przedstawienie polskim podmiotom finansowym wytycznych dotyczących zgodności z rozporządzeniem DORA pod nadzorem KNF.
Kluczowe informacje:
- DORA weszła w życie 16 stycznia 2023 roku
- Stosowanie DORA rozpoczęło się 17 stycznia 2025 roku
- KNF oczekuje pełnej gotowości podmiotów finansowych do stosowania DORA od tego dnia
- DORA zastępuje dotychczasowe regulacje sektorowe, w tym "Rekomendację D"
Pięć Filarów DORA
DORA opiera się na pięciu kluczowych filarach, które razem tworzą kompleksową strukturę mającą na celu wzmocnienie cyfrowej odporności operacyjnej:
Zarządzanie ryzykiem ICT i ład korporacyjny
Ustanowienie solidnych i elastycznych ram zarządzania ryzykiem ICT, obejmujących strategie, polityki i procedury.
Zarządzanie incydentami związanymi z ICT
Wdrożenie procesów monitorowania, zarządzania i raportowania incydentów związanych z ICT, w tym cyberataków.
Testowanie odporności operacyjnej cyfrowej
Regularne testowanie systemów ICT w celu oceny ich odporności na różnego rodzaju zakłócenia i zagrożenia.
Zarządzanie ryzykiem ICT stron trzecich
Zarządzanie ryzykiem związanym z zewnętrznymi dostawcami usług ICT, w tym wymagania dotyczące należytej staranności.
Wymiana informacji
Wymiana informacji i danych wywiadowczych na temat cyberzagrożeń między podmiotami finansowymi.
Harmonogram Wdrożenia DORA w Polsce
Poniżej przedstawiono kluczowe daty związane z wdrażaniem DORA w Polsce:
Wejście w życie DORA
Rozporządzenie DORA weszło w życie w Unii Europejskiej.
Rozpoczęcie stosowania DORA
Podmioty finansowe muszą być w pełni gotowe do stosowania wymogów DORA.
Żądanie KNF dotyczące Rejestru Informacji
KNF planuje zażądać przekazania rejestrów informacji o ustaleniach umownych z dostawcami usług ICT trzecich stron.
Termin przekazania Rejestru Informacji przez KNF do ESA
KNF musi przekazać zebrane rejestry do Europejskich Urzędów Nadzoru (ESA).
Obowiązki Sprawozdawcze wobec KNF
KNF utworzyła dedykowane systemy do zgłaszania incydentów i przekazywania informacji:
Wstępne powiadomienie o poważnym incydencie ICT
Pierwsza informacja o incydencie przekazywana poprzez System do Obsługi Incydentów DORA (https://csirt.knf.gov.pl) lub e-mail ([email protected]).
Raport śródokresowy o poważnym incydencie ICT
Aktualizacja statusu incydentu przekazywana poprzez System do Obsługi Incydentów DORA.
Raport końcowy o poważnym incydencie ICT
Raport po analizie przyczyn incydentu przekazywany poprzez System do Obsługi Incydentów DORA.
Dobrowolne powiadomienie o znaczącym cyberzagrożeniu
Informacja o potencjalnym zagrożeniu przekazywana poprzez System do Obsługi Incydentów DORA lub e-mail.
Rejestr Informacji o Ustaleniach Umownych
Szczegółowe informacje o umowach z dostawcami ICT przekazywane poprzez System Sprawozdawczości DORA (https://crp.knf.gov.pl).
Kary i Konsekwencje Braku Zgodności
KNF ma uprawnienia do nakładania znaczących kar finansowych za nieprzestrzeganie DORA:
Rodzaj Podmiotu | Rodzaj Naruszenia | Potencjalna Kara |
---|---|---|
Podmiot Finansowy | Różne naruszenia | Do 2% rocznego światowego obrotu lub określona kwota w PLN (projekt ustawy wdrażającej przewiduje do 20 869 500 PLN lub 10% rocznego przychodu) |
Krytyczny Dostawca Usług ICT Trzeciej Strony | Różne naruszenia | Do 5 000 000 EUR lub 1% średniego dziennego światowego obrotu |
Osoby Fizyczne (np. członkowie zarządu) | Różne naruszenia | Do 5 000 000 EUR lub określona kwota w PLN (projekt ustawy wdrażającej przewiduje do 3 042 410 PLN) |
Inne konsekwencje:
- KNF może nakazać zaprzestanie działań niezgodnych z przepisami
- KNF ma prawo do wydawania publicznych oświadczeń identyfikujących podmioty nieprzestrzegające przepisów
- Brak zgodności może prowadzić do szkód reputacyjnych i utraty zaufania klientów
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011
- Regulation (EU) 2022/2554 of the European Parliament and of the Council of 14 December 2022 on digital operational resilience for the financial sector and amending Regulations (EC) No 1060/2009, (EU) No 648/2012, (EU) No 600/2014, (EU) No 909/2014 and (EU) 2016/1011
Geneza Powstania i Cele DORA w Unijnym Krajobrazie Regulacyjnym
Rozporządzenie DORA ma na celu zwiększenie zdolności podmiotów finansowych do przeciwdziałania, minimalizowania i przywracania działalności w obliczu współczesnych zagrożeń dla gospodarki cyfrowej. Geneza DORA wiąże się z rosnącą częstotliwością i złożonością cyberataków wymierzonych w instytucje finansowe.
W obliczu coraz bardziej wyrafinowanych metod wykorzystywania luk w zabezpieczeniach przez cyberprzestępców, znacznie wzrosło ryzyko zakłóceń na dużą skalę. Dostrzegając kluczowe znaczenie operacyjnej odporności dla utrzymania stabilności finansowej, Komisja Europejska zaproponowała DORA jako część swojej Strategii Cyfrowych Finansów.
Ta inicjatywa legislacyjna ma na celu stworzenie jednolitego, standardowego i spójnego podejścia do odporności cyfrowej we wszystkich państwach członkowskich UE. Głównym celem DORA jest harmonizacja przepisów dotyczących odporności operacyjnej w sektorze finansowym we wszystkich krajach członkowskich UE.
Rozporządzenie to wypełnia lukę w dotychczasowych regulacjach, koncentrując się na ryzykach związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) oraz na odporności operacyjnej, wykraczając poza tradycyjne podejście oparte na alokacji kapitału.
Kluczowe Filary DORA

Wzmocnienie Cyfrowej Odporności przez DORA
DORA opiera się na pięciu kluczowych filarach, które razem tworzą kompleksową strukturę mającą na celu wzmocnienie cyfrowej odporności operacyjnej:
- Zarządzanie ryzykiem ICT i ład korporacyjny: Ten filar wymaga od podmiotów finansowych ustanowienia solidnych i elastycznych ram zarządzania ryzykiem ICT, które obejmują strategie, polityki i procedury mające na celu identyfikację, ocenę, monitorowanie i zarządzanie ryzykiem związanym z ICT.
- Zarządzanie incydentami związanymi z ICT, ich klasyfikacja i raportowanie: Podmioty finansowe są zobowiązane do wdrożenia procesów monitorowania, zarządzania i raportowania incydentów związanych z ICT, w tym cyberataków. Wymagane jest terminowe zgłaszanie poważnych incydentów do właściwych organów nadzorczych.
- Testowanie odporności operacyjnej cyfrowej: Ten filar nakłada na podmioty finansowe obowiązek regularnego testowania ich systemów ICT w celu oceny ich odporności na różnego rodzaju zakłócenia i zagrożenia, w tym przeprowadzania zaawansowanych testów penetracyjnych opartych na analizie zagrożeń (TLPT) dla wybranych podmiotów.
- Zarządzanie ryzykiem ICT stron trzecich: W związku z rosnącą zależnością od zewnętrznych dostawców usług ICT, DORA wprowadza zasady zarządzania ryzykiem związanym z tymi podmiotami, w tym wymagania dotyczące należytej staranności, umów oraz monitorowania.
- Ustalenia dotyczące wymiany informacji: DORA zachęca do wymiany informacji i danych wywiadowczych na temat cyberzagrożeń między podmiotami finansowymi w celu zwiększenia ogólnej odporności sektora finansowego.
Dora – Zakres Zastosowania
DORA ma szeroki zakres zastosowania i obejmuje różnorodne podmioty finansowe działające na terenie Unii Europejskiej. Przykłady takich podmiotów to instytucje kredytowe, instytucje płatnicze, firmy inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń i reasekuracji oraz dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów.
Ponadto, DORA ma zastosowanie również do krytycznych dostawców usług ICT trzecich stron (TPP). Należy zauważyć, że zasada proporcjonalności (Artykuł 4) przewiduje pewne wyjątki i uproszczone wdrożenie dla mniejszych przedsiębiorstw.
Dora – Kluczowe Definicje i Ich Implikacje
Zrozumienie kluczowych definicji zawartych w DORA jest niezbędne do prawidłowej interpretacji i wdrożenia jego wymagań. „Cyfrowa odporność operacyjna” oznacza zdolność podmiotu finansowego do budowania, zapewniania i przeglądu swojej integralności i niezawodności operacyjnej.
„Ryzyko ICT” obejmuje wszelkie racjonalnie identyfikowalne okoliczności związane z wykorzystaniem sieci i systemów informacyjnych, które, jeśli się zmaterializują, mogą naruszyć bezpieczeństwo tych systemów. „Incydent związany z ICT” to pojedyncze zdarzenie lub seria powiązanych zdarzeń, nieplanowanych przez podmiot finansowy, które naruszają bezpieczeństwo sieci i systemów informacyjnych.
„Poważny incydent związany z ICT” to incydent, który ma wysoki negatywny wpływ na sieci i systemy informacyjne wspierające krytyczne lub ważne funkcje podmiotu finansowego. „Znaczące cyberzagrożenie” to cyberzagrożenie, którego charakterystyka techniczna wskazuje, że może potencjalnie doprowadzić do poważnego incydentu związanego z ICT.
„Dostawca usług ICT trzeciej strony” to przedsiębiorstwo świadczące usługi ICT. Dokładne definicje tych i innych kluczowych terminów, zawarte w Artykule 3 DORA, mają kluczowe znaczenie dla określenia zakresu obowiązków podmiotów finansowych i dostawców ICT. Na przykład, definicja „krytycznej lub ważnej funkcji” jest kluczowa dla zarządzania ryzykiem związanym z usługami świadczonymi przez strony trzecie.
Rola Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) w Nadzorze nad DORA

Strategiczne Priorytety i Mechanizmy KNF w Nadzorze nad DORA
KNF jako Wyznaczony Organ Właściwy dla DORA w Polsce
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jest głównym organem odpowiedzialnym za nadzorowanie wdrożenia i egzekwowania rozporządzenia DORA w Polsce. KNF aktywnie przygotowuje się do swojej roli nadzorczej od pierwszego dnia obowiązywania DORA, tj. od 17 stycznia 2025 roku. To proaktywne podejście KNF świadczy o jej zaangażowaniu w zapewnienie zgodności od samego początku, nawet w sytuacji, gdy krajowe przepisy transponujące DORA nie zostały jeszcze w pełni wdrożone.
DORA – Uprawnienia Nadzorcze i Mechanizmy Egzekwowania Dostępne KNF
KNF dysponuje szerokimi uprawnieniami do nadzorowania i egzekwowania DORA, w tym prawem dostępu do dokumentów i danych, przeprowadzania inspekcji na miejscu oraz żądania wyjaśnień. KNF ma również uprawnienia do nakładania środków naprawczych, takich jak nakazanie zaprzestania działań niezgodnych z przepisami. Ponadto, KNF może nakładać kary finansowe za nieprzestrzeganie DORA.
Warto również zauważyć, że KNF ma możliwość publicznego informowania o przypadkach nieprzestrzegania przepisów. Te znaczące uprawnienia KNF mają na celu zapewnienie przestrzegania DORA, a podmioty finansowe powinny być świadome potencjalnych konsekwencji braku zgodności.
Strategiczne Priorytety KNF w Zakresie Cyfrowej Odporności Operacyjnej DORA
KNF uwzględniła skuteczne nadzorowanie ryzyka ICT w swoich priorytetach nadzorczych na rok 2025. Podkreśla to znaczenie, jakie KNF przywiązuje do zapewnienia stabilności unijnego systemu finansowego i bezpieczniejszego korzystania z usług cyfrowych.
KNF zwraca również uwagę na kluczową rolę ICT w prawidłowym funkcjonowaniu rynku finansowego. Strategiczne podejście KNF odzwierciedla priorytetowe znaczenie, jakie organ nadzoru przypisuje cyfrowej odporności operacyjnej jako integralnemu elementowi stabilności finansowej.
Szczegółowe Wymagania i Oczekiwania KNF w Zakresie DORA

Zgodność z DORA według wymagań KNF
Analiza Oficjalnych Stanowisk i Opinii KNF dotyczących Wdrożenia DORA
KNF wydała oficjalne oświadczenia dotyczące bezpośredniego stosowania DORA od 17 stycznia 2025 roku, niezależnie od opóźnień w krajowej legislacji. KNF wyraźnie oczekuje, że podmioty finansowe będą gotowe do stosowania DORA od pierwszego dnia.
Ponadto, KNF wymaga spełnienia warunków określonych w oświadczeniu Europejskich Urzędów Nadzoru (ESA) dotyczącym stosowania DORA. Stanowisko KNF podkreśla natychmiastowy i nieunikniony charakter obowiązku zgodności z DORA, co skłania podmioty finansowe do priorytetowego traktowania swojej gotowości.
DORA – Obowiązki Związane ze Zgłaszaniem KNF Poważnych Incydentów Związanych z ICT i Znaczących Cyberzagrożeń
KNF aktywnie przygotowuje się do przyjmowania zgłoszeń na podstawie DORA poprzez dedykowane systemy informatyczne. Obowiązki sprawozdawcze będą realizowane elektronicznie za pomocą systemów wskazanych przez KNF. KNF oczekuje otrzymywania wstępnych powiadomień, raportów śródokresowych i raportów końcowych dotyczących poważnych incydentów związanych z ICT.
Istnieje również możliwość dobrowolnego zgłaszania KNF znaczących cyberzagrożeń. KNF stworzyła specjalne elektroniczne kanały do zgłaszania incydentów, co podkreśla potrzebę terminowego i wyczerpującego przekazywania informacji.
DORA – Wymagania Dotyczące Prowadzenia i Przekazywania KNF Rejestru Informacji o Ustaleniach Umownych z Dostawcami Usług ICT Trzecich Stron
Podmioty finansowe są zobowiązane do prowadzenia kompleksowego rejestru ustaleń umownych z dostawcami usług ICT trzecich stron (TPP). Właściwe organy muszą przekazać te rejestry do ESA do 30 kwietnia 2025 roku. KNF planuje zażądać przekazania tych rejestrów na początku kwietnia 2025 roku, z danymi aktualnymi na dzień 31 marca 2025 roku.
Rejestry te służą do wewnętrznego monitorowania, nadzoru i wyznaczania krytycznych dostawców usług ICT TPP. KNF przywiązuje dużą wagę do rejestru informacji jako kluczowego narzędzia do zarządzania ryzykiem związanym z usługami świadczonymi przez strony trzecie oraz do wkładu w ogólnounijną strukturę nadzoru.
DORA – Stanowisko KNF w Sprawie Stosowania Zasady Proporcjonalności
KNF weryfikuje stosowanie zasady proporcjonalności przez podmioty finansowe podczas przeglądu spójności ram zarządzania ryzykiem ICT. KNF bierze pod uwagę wielkość, profil ryzyka oraz złożoność działalności poszczególnych podmiotów finansowych. Chociaż DORA jest jednolitym rozporządzeniem, KNF będzie nadzorować jego stosowanie w sposób uwzględniający specyfikę każdego podmiotu finansowego.
Systemy Sprawozdawcze i Kanały Komunikacji Utworzone przez KNF dla Zgodności z DORA
KNF utworzyła „System Sprawozdawczości DORA” do wymiany formularzy sprawozdawczych i komunikacji. Dostępny jest również „System do Obsługi Incydentów DORA” do zgłaszania poważnych incydentów związanych z ICT i znaczących cyberzagrożeń. Ponadto, dla zapytań dotyczących DORA udostępniono dedykowany adres e-mail ([email protected]) oraz infolinię. KNF wdrożyła specjalne systemy i kanały w celu ułatwienia komunikacji i raportowania na podstawie DORA, kładąc nacisk na elektroniczne składanie dokumentów.
Wpływ DORA na Istniejące Wytyczne i Regulacje KNF

Dostosowanie Polskich Regulacji KNF do DORA
Związek Między DORA a Poprzednimi Rekomendacjami KNF (np. Rekomendacja D)
DORA i jej Regulacyjne Standardy Techniczne (RTS) zastąpiły dotychczasowe regulacje sektorowe. KNF planuje uchylić regulacje sektorowe, w tym znaną „Rekomendację D” dotyczącą zarządzania obszarami technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego w bankach. KNF podjęła już kroki w celu uchylenia tych rekomendacji.
DORA oznacza przejście do jednolitego unijnego frameworka, co prowadzi do dezaktualizacji niektórych dotychczasowych krajowych wytycznych. Podmioty finansowe powinny priorytetowo traktować wymagania DORA w stosunku do zastąpionych rekomendacji krajowych.
Wycofanie Komunikatu KNF w Sprawie Przetwarzania Informacji w Chmurze Obliczeniowej i Jego Implikacje w Kontekście DORA
KNF wycofała swój Komunikat dotyczący przetwarzania informacji w chmurze obliczeniowej (Komunikat chmurowy) z dniem 17 stycznia 2025 roku. Wycofanie to wynika z pokrywania się zakresu tematycznego z DORA i jej aktami wykonawczymi. Podmioty, które wcześniej podlegały Komunikatowi chmurowemu, ale nie są objęte zakresem DORA, są teraz zwolnione z tych wymagań.
Należy zauważyć, że zastosowanie DORA nie ogranicza się do usług chmurowych i obejmuje również chmury prywatne. Wycofanie Komunikatu chmurowego wskazuje, że przepisy DORA dotyczące zarządzania ryzykiem ICT, w tym outsourcingu, stanowią obecnie podstawową ramę regulacyjną dla korzystania z chmury w sektorze finansowym.
Dostosowanie Krajowych Regulacji do Wymagań DORA
Polska jest w trakcie dostosowywania swojego ustawodawstwa krajowego do DORA. Opublikowano projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego, wdrażający do prawa krajowego rozporządzenie DORA oraz towarzyszącą mu dyrektywę.
Projekt ten wyznacza KNF jako organ właściwy oraz określa jej uprawnienia nadzorcze i potencjalne kary. Należy podkreślić, że pomimo braku w pełni wdrożonego ustawodawstwa krajowego, DORA jest bezpośrednio stosowana. Trwające prace legislacyjne w Polsce mają na celu dalsze umocnienie roli KNF i ustanowienie krajowych ram dla egzekwowania przepisów i nakładania kar.
Harmonogram Wdrożenia DORA w Polsce

Harmonogram i Wdrożenie DORA w Polsce – kluczowe daty
DORA – Kluczowe Daty Wejścia w Życie i Stosowania
DORA weszła w życie 16 stycznia 2023 roku. Rozporządzenie jest stosowane od 17 stycznia 2025 roku. Dwuroczny okres przejściowy umożliwił podmiotom finansowym przygotowanie się do wdrożenia wymagań DORA.
DORA – Oczekiwania KNF dotyczące Gotowości Podmiotów Finansowych do 17 Stycznia 2025 Roku
KNF wyraźnie oczekuje pełnej gotowości do daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia. KNF podkreśla, że opóźnienia w krajowej legislacji nie stanowią usprawiedliwienia dla braku zgodności. Stanowcze stanowisko KNF wskazuje na obowiązkowe stosowanie DORA od określonej daty.
DORA – Terminy Pierwszych Zgłoszeń i Przekazania Rejestru Informacji do KNF
Pierwsze obowiązki sprawozdawcze na podstawie DORA rozpoczęły się 17 stycznia 2025 roku. Termin przekazania przez KNF rejestru informacji do ESA upływa 30 kwietnia 2025 roku. KNF przewiduje, że zażąda od podmiotów finansowych przekazania rejestrów na początku kwietnia 2025 roku, z danymi aktualnymi na dzień 31 marca 2025 roku.
Te konkretne terminy podkreślają natychmiastowe działania, jakie muszą podjąć podmioty finansowe w Polsce, aby spełnić swoje obowiązki wynikające z DORA pod nadzorem KNF.
Tabela 1 przedstawia kluczowe daty wdrożenia DORA w Polsce:
Kluczowy Kamień Milowy | Data |
Wejście w życie DORA | 16 stycznia 2023 |
Rozpoczęcie stosowania DORA | 17 stycznia 2025 |
Termin przekazania Rejestru Informacji przez KNF do ESA | 30 kwietnia 2025 |
Oczekiwane żądanie KNF dotyczące przekazania Rejestru Informacji | Początek kwietnia 2025 |
Rozpoczęcie pierwszych obowiązków sprawozdawczych | 17 stycznia 2025 |
DORA – Wyzwania i Zagadnienia dla Podmiotów Finansowych w Polsce

Strategie Zgodności z DORA dla Bezpieczeństwa Finansowego w Polsce
Nawigowanie po Złożoności Wymagań Zgodności z DORA
Szeroki zakres i szczegółowe wymagania DORA mogą stanowić wyzwanie dla podmiotów finansowych. Wymagana jest holistyczna strategia cyberbezpieczeństwa i odporności operacyjnej. Ogrom wymagań DORA i ich wzajemne powiązania sprawiają, że konieczne jest strategiczne i dobrze skoordynowane podejście do zapewnienia zgodności.
DORA – Adresowanie Ryzyka Koncentracji ICT i Zależności od Stron Trzecich
Szczególny nacisk kładziony jest na zarządzanie ryzykiem związanym z poleganiem na ograniczonej liczbie dostawców usług ICT trzecich stron (ryzyko koncentracji ICT). Wymagana jest dogłębna należyta staranność, solidne umowy i monitorowanie dostawców zewnętrznych. Niezbędne jest również posiadanie strategii wyjścia i planów awaryjnych dla krytycznych usług świadczonych przez strony trzecie.
Rosnąca zależność sektora finansowego od zewnętrznych dostawców technologii sprawia, że zarządzanie ryzykiem związanym z tymi podmiotami jest kluczowym elementem DORA. Podmioty finansowe muszą zapewnić, że ich dostawcy spełniają rygorystyczne standardy.
Wdrożenie Solidnych Programów Testowania Odporności Operacyjnej Cyfrowej DORA
Konieczne jest regularne testowanie systemów ICT, od podstawowych ocen podatności po zaawansowane testy penetracyjne oparte na analizie zagrożeń (TLPT) dla znaczących podmiotów. Wymagane jest również testowanie planów ciągłości działania i odzyskiwania po awarii.
Wyniki testów należy raportować właściwym organom. DORA nakłada obowiązek proaktywnego i rygorystycznego testowania cyfrowej odporności w celu identyfikacji luk w zabezpieczeniach i zapewnienia zdolności do przeciwdziałania zakłóceniom.
DORA – Zapewnienie Skutecznej Komunikacji i Raportowania Incydentów do KNF
Istotne jest ustanowienie jasnych planów komunikacji dla interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych podczas incydentów związanych z ICT. Istnieją szczegółowe terminy i wymagania informacyjne dotyczące zgłaszania poważnych incydentów do KNF.
KNF ustanowiła specjalne systemy do zgłaszania incydentów. Jasna i terminowa komunikacja z KNF podczas i po incydentach związanych z ICT ma kluczowe znaczenie dla zgodności z przepisami i skutecznego nadzoru.
Kary i Konsekwencje Braku Zgodności z DORA – Egzekwowane przez KNF

Kary Finansowe za Niezgodność z DORA
Przegląd Potencjalnych Kar Finansowych i Sankcji za Niespełnienie Wymagań DORA
KNF ma uprawnienia do nakładania znaczących kar finansowych za nieprzestrzeganie DORA. Kary mogą wynosić do 2% całkowitego rocznego światowego obrotu dla podmiotów finansowych i do 5 milionów euro dla krytycznych dostawców usług ICT TPP.
Istnieje również możliwość nakładania kar na osoby fizyczne, takie jak członkowie zarządu. Potencjalne kary finansowe za brak zgodności z DORA są znaczne, co podkreśla wagę przestrzegania przepisów.
DORA – Uprawnienia KNF do Nakładania Środków Naprawczych i Publicznego Informowania o Braku Zgodności
KNF może nakazać zaprzestanie działań niezgodnych z przepisami i zażądać naprawienia uchybień związanych z rozporządzeniem DORA. KNF ma również prawo do wydawania publicznych oświadczeń identyfikujących podmioty nieprzestrzegające przepisów.
DORA – Ryzyko Finansowe, Prawne i Reputacyjne Związane z Brakiem Zgodności
Brak zgodności z DORA wiąże się z poważnym ryzykiem, które wykracza poza kary finansowe. Obejmuje potencjalne wyzwania prawne oraz szkody w reputacji i zaufaniu klientów.
Tabela 2 przedstawia potencjalne kary za brak zgodności z DORA w Polsce:
Rodzaj Podmiotu | Rodzaj Naruszenia | Potencjalna Kara |
Podmiot Finansowy | Różne naruszenia | Do 2% rocznego światowego obrotu lub określona kwota w PLN (projekt ustawy wdrażającej przewiduje do 20 869 500 PLN lub 10% rocznego przychodu) |
Krytyczny Dostawca Usług ICT Trzeciej Strony | Różne naruszenia | Do 5 000 000 EUR lub 1% średniego dziennego światowego obrotu |
Osoby Fizyczne (np. członkowie zarządu) | Różne naruszenia | Do 5 000 000 EUR lub określona kwota w PLN (projekt ustawy wdrażającej przewiduje do 3 042 410 PLN) |
Wnioski i Rekomendacje

Zgodność DORA dla Instytucji Finansowych
Podsumowanie Kluczowych Obowiązków Podmiotów Finansowych w Polsce w Kontekście DORA i Nadzoru KNF
Podmioty finansowe w Polsce, podlegające nadzorowi KNF, mają kluczowe obowiązki w zakresie pięciu filarów DORA. Muszą ustanowić i utrzymywać solidne ramy zarządzania ryzykiem ICT, wdrożyć efektywne procesy zarządzania incydentami i raportowania, regularnie testować swoją odporność operacyjną cyfrową, zarządzać ryzykiem związanym z usługami świadczonymi przez strony trzecie oraz uczestniczyć w wymianie informacji o cyberzagrożeniach. Niezbędne jest przestrzeganie szczegółowych wymagań KNF dotyczących raportowania i terminów.
Strategiczne Rekomendacje dotyczące Osiągnięcia i Utrzymania Zgodności z DORA
Zaleca się, aby podmioty finansowe przeprowadziły dogłębną analizę luk w celu oceny swojego aktualnego poziomu zgodności z DORA. Należy opracować kompleksowy plan wdrożenia z jasnymi harmonogramami i podziałem odpowiedzialności. Priorytetem powinno być ustanowienie solidnych ram zarządzania ryzykiem ICT, procesów raportowania incydentów oraz programów testowania odporności.
Należy również starannie zarządzać dostawcami usług ICT trzecich stron, w tym przeprowadzać należytą staranność i stosować zabezpieczenia umowne. Warto rozważyć nawiązanie współpracy w zakresie wymiany informacji w zaufanych społecznościach.
Należy utrzymywać otwartą komunikację z KNF i korzystać z udostępnionych systemów sprawozdawczych. Kluczowe jest również ciągłe monitorowanie i dostosowywanie się do ewoluujących zagrożeń i oczekiwań regulacyjnych.
Tabela 3 przedstawia kluczowe obowiązki sprawozdawcze wobec KNF na podstawie DORA:
Rodzaj Raportu | Opis | System/Kanał Przekazania |
Wstępne powiadomienie o poważnym incydencie ICT | Pierwsza informacja o incydencie | System do Obsługi Incydentów DORA (https://csirt.knf.gov.pl) lub e-mail ([email protected]) |
Raport śródokresowy o poważnym incydencie ICT | Aktualizacja statusu incydentu | System do Obsługi Incydentów DORA (https://csirt.knf.gov.pl) |
Raport końcowy o poważnym incydencie ICT | Raport po analizie przyczyn incydentu | System do Obsługi Incydentów DORA (https://csirt.knf.gov.pl) |
Dobrowolne powiadomienie o znaczącym cyberzagrożeniu | Informacja o potencjalnym zagrożeniu | System do Obsługi Incydentów DORA (https://csirt.knf.gov.pl) lub e-mail ([email protected]) |
Rejestr Informacji o Ustaleniach Umownych z Dostawcami Usług ICT Trzecich Stron | Szczegółowe informacje o umowach z dostawcami ICT | System Sprawozdawczości DORA (https://crp.knf.gov.pl) |
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej – akty wykonawcze dotyczące Rozporządzenia DORA:
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1502 z dnia 22 lutego 2024 r., uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w sprawie określenia kryteriów wyznaczania zewnętrznych dostawców usług ICT jako kluczowych dla podmiotów finansowych: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1502&qid=1720433556083
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1505 z dnia 22 lutego 2024 r., uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w sprawie określenia wysokości opłat nadzorczych pobieranych przez wiodący organ nadzorczy od kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz sposobu ich uiszczania: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1505&qid=1720433556083
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1772 z dnia 13 marca 2024 r., uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych precyzujących kryteria klasyfikacji incydentów związanych z ICT i cyberzagrożeń, progi istotności oraz szczegółowe informacje dotyczące zgłaszania poważnych incydentów: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1772&qid=1720433556083
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1773 z dnia 13 marca 2024 r., uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących szczegółową treść polityki dotyczącej ustaleń umownych w sprawie korzystania z usług ICT wspierających krytyczne lub istotne funkcje świadczonych przez zewnętrznych dostawców usług ICT: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1773&qid=1720433556083
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1774 z dnia 13 marca 2024 r., uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających narzędzia, metody, procesy i polityki zarządzania ryzykiem związanym z ICT oraz uproszczone ramy zarządzania tym ryzykiem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1774&qid=1720433556083
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/301 z dnia 23 października 2024 r., uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść i terminy przedłożenia wstępnego powiadomienia, sprawozdania śródokresowego i sprawozdania końcowego dotyczących poważnych incydentów związanych z ICT, a także treść dobrowolnego powiadomienia o znaczących cyberzagrożeniach: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:L_202500301
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/302 z dnia 23 października 2024 r., ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur stosowanych przez podmioty finansowe do zgłaszania poważnych incydentów związanych z ICT i powiadamiania o znaczących cyberzagrożeniach: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:L_202500302
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/295 z dnia 24 października 2024 r., uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących harmonizacji warunków umożliwiających prowadzenie działań nadzorczych: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32025R0295
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2956 z dnia 29 listopada 2024 r., ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do standardowych wzorów na potrzeby rejestru informacji: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=OJ:L_202402956&qid=1733386591974
Niezależnie od opublikowania aktów wykonawczych do Rozporządzenia DORA w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, na stronach Europejskich Urzędów Nadzoru udostępniono wytyczne powiązane z tym Rozporządzeniem:
- Wspólne wytyczne dotyczące współpracy w zakresie nadzoru i wymiany informacji między Europejskimi Urzędami Nadzoru a właściwymi organami na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2554 z dnia 6 listopada 2024 roku (JC/GL/2024/36): https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2024-11/JC-GL-2024-36_Guidelines_on_DORA_oversight_cooperation_PL.pdf
Opublikowane akty wykonawcze, jak również wytyczne i inne materiały, stanowią uzupełnienie przepisów Rozporządzenia DORA i mają istotne znaczenie dla dostosowania działalności podmiotów finansowych do jego wymogów.
W przypadku pytań i zainteresowania wdrożeniem DORA prosimy o kontakt:
- na adres email: [email protected]
- na numer telefonu: +48 533 755 054
Do pobrania
Najczęściej zadawane pytania dotyczące DORA:
-
Jakie są koszty wdrożenia DORA?
Koszty wdrożenia DORA mogą się różnić w zależności od wielkości i złożoności instytucji finansowej. Czynniki takie jak aktualny poziom cyberbezpieczeństwa, konieczność aktualizacji systemów ICT oraz zasoby potrzebne do przeprowadzenia testów odporności operacyjnej będą miały wpływ na ostateczny koszt.
Przykładowo:
- Mniejsza instytucja finansowa z dobrze rozwiniętym systemem cyberbezpieczeństwa może ponieść koszty rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych na dostosowanie się do DORA. Można oszacować, że w takim przypadku koszt wdrożenia DORA wyniesie od 30 000 zł do 80 000 zł.
- Średnia instytucja finansowa, wymagająca pewnych aktualizacji systemów i dodatkowych szkoleń dla personelu, może ponieść koszty w przedziale od 100 000 zł do 300 000 zł.
- Większe, bardziej złożone instytucje mogą potrzebować zainwestować kilkaset tysięcy, a nawet kilka milionów złotych w aktualizację infrastruktury, zatrudnienie specjalistów i przeprowadzenie zaawansowanych testów TLPT. W takich przypadkach koszty mogą sięgnąć od 500 000 zł do 2 000 000 zł lub więcej.
Co składa się na koszt wdrożenia DORA:
-
- Analiza luk i ocena ryzyka: 5 000 zł – 20 000 zł
- Aktualizacja systemów ICT: 20 000 zł – 500 000 zł (lub więcej, w zależności od potrzeb)
- Szkolenia dla personelu: 5 000 zł – 50 000 zł
- Wdrożenie procedur zarządzania incydentami: 10 000 zł – 30 000 zł
- Testy penetracyjne i TLPT: 15 000 zł – 100 000 zł (lub więcej, w zależności od zakresu)
- Koszty doradztwa i wsparcia zewnętrznego: 20 000 zł – 300 000 zł (w zależności od zakresu i czasu trwania)
-
Czy DORA ma zastosowanie do wszystkich instytucji finansowych?
DORA ma szeroki zakres zastosowania i obejmuje większość podmiotów finansowych działających w UE. Zasada proporcjonalności pozwala na pewne uproszczenia dla mniejszych instytucji.
-
Jak wygląda proces audytu zgodności z DORA?
Proces audytu zgodności z DORA będzie obejmował ocenę ram zarządzania ryzykiem ICT, procedur zgłaszania incydentów, programów testowania odporności oraz praktyk zarządzania ryzykiem stron trzecich. KNF będzie odpowiedzialna za nadzorowanie i egzekwowanie zgodności.
-
Jakie są specyficzne wymagania dla różnych typów instytucji finansowych?
Wymagania DORA są ogólne, ale sposób ich wdrażania może się różnić w zależności od specyfiki danej instytucji. Na przykład, banki mogą być zobowiązane do przeprowadzania bardziej zaawansowanych testów penetracyjnych niż mniejsze firmy inwestycyjne.
-
Czy musimy przeprowadzać testy penetracyjne co roku?
DORA wymaga regularnego testowania odporności operacyjnej, ale częstotliwość i rodzaj testów zależą od wielkości i profilu ryzyka Twojej instytucji. Podstawowe testy penetracyjne powinny być przeprowadzane regularnie, natomiast zaawansowane testy TLPT są wymagane tylko dla wybranych, największych i najbardziej systemowo ważnych instytucji.
-
Jakie są konsekwencje braku zgłoszenia incydentu ICT do KNF?
Brak zgłoszenia poważnego incydentu ICT do KNF w wymaganym terminie może skutkować nałożeniem kar finansowych i innych sankcji nadzorczych. KNF ma prawo do nakładania kar pieniężnych, publikowania informacji o naruszeniach oraz podejmowania innych działań nadzorczych.
-
Czy DORA obejmuje ryzyko związane z oprogramowaniem open source?
Tak, DORA obejmuje ryzyko ICT związane z całym łańcuchem dostaw, co oznacza, że dotyczy również oprogramowania open source. Instytucje finansowe muszą identyfikować i zarządzać ryzykiem związanym z wykorzystaniem takiego oprogramowania, w tym oceniać jego bezpieczeństwo i pochodzenie.
-
Jak DORA wpływa na umowy z dostawcami usług chmurowych?
DORA wprowadza szczegółowe wymagania dotyczące zarządzania ryzykiem związanym z dostawcami usług ICT, w tym dostawcami usług chmurowych. Instytucje finansowe muszą przeprowadzać due diligence dostawców, zawierać z nimi umowy określające ich obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i dostępności usług oraz regularnie monitorować ich wydajność i zgodność z umową.
-
Czy DORA wymaga od instytucji finansowych posiadania planu awaryjnego?
Tak, DORA wymaga od instytucji finansowych posiadania planów awaryjnych i planów odzyskiwania po awarii, które zapewnią ciągłość działania w przypadku wystąpienia poważnych incydentów ICT. Plany te muszą być regularnie testowane i aktualizowane.
-
W jaki sposób DORA odnosi się do innych regulacji, takich jak GDPR?
DORA i GDPR są komplementarne. DORA koncentruje się na zapewnieniu odporności operacyjnej systemów ICT, które przetwarzają dane, natomiast GDPR dotyczy ochrony samych danych. Instytucje finansowe muszą zapewnić zgodność zarówno z DORA, jak i GDPR.
-
Gdzie można znaleźć więcej informacji na temat DORA?
Więcej informacji na temat DORA można znaleźć na stronach internetowych Komisji Europejskiej, Europejskich Urzędów Nadzoru (EBA, EIOPA, ESMA) oraz Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). Dostępne są tam szczegółowe wytyczne, interpretacje i materiały edukacyjne.